Bel ons

De opmars van de elektrische auto

Rijden we binnenkort met zijn allen elektrisch?


Elektrische auto

De elektrische auto is in opkomst. Steeds meer nieuwe modellen worden op de markt gebracht en veel autofabrikanten hebben al aangekondigd binnen enkele jaren alleen nog elektrische auto’s te produceren. Wat kunnen we de komende jaren verwachten?

 

 

Waar wachten we op?

Transport is wereldwijd verantwoordelijk voor een groot gedeelte van zowel energieverbruik, als van vervuiling. Als we met zijn allen elektrisch gaan rijden, verbruiken we stukken minder olie en stootten we minder CO2 en vervuilende stoffen uit. Waar wachten we dan nog op? De moeilijkheid van een elektrische auto zit met name in de accu. Op dit moment haalt het topmodel van Tesla iets meer dan 600 KILOMETER op een volle accu. De meeste modellen komen niet verder dan 500 KILOMETER. Dit is ruim voldoende om het overgrote deel van de autoritten te maken, maar toch is dit voor veel mensen nog een drempel.

Als een elektrische auto zonder accu komt te staan, kan er namelijk niet even snel bijgetankt worden. Met een supercharger wordt de accu weliswaar binnen 30 minuten opgeladen, maar vervolgens kan er slechts 270 kilometer gereden worden. Niet ideaal dus voor bijvoorbeeld op vakantie. Daarnaast is de accu verantwoordelijk voor de helft van het gewicht en de kosten van een elektrische auto. Het streven is dus om een kleinere en lichtere accu te produceren die meer vermogen heeft en niet duurder, liefst goedkoper, is dan de huidige generatie accu’s.

Dit is exact waar de auto-industrie massaal mee bezig is. Op dit moment is Tesla (samen met BYD uit China) nog marktleider, maar we verwachten dat de concurrentie snel een inhaalslag maakt.

 

Lightyear

Een van de bedrijven die daar mee bezig is, komt van Nederlandse bodem. De startup LIGHTYEAR brengt binnenkort een elektrische auto op de markt met een actieradius van 400-800 kilometer. En het interessante is dat de auto zichzelf op kan laden met zonne-energie. Het bedrijf claimt dat hun elektrische auto in Nederland voldoende zonlicht heeft om 10.000 kilometer per jaar mee te kunnen rijden. Gratis. Voor de kilometers waar de zon niet in voorziet, kan de auto gewoon opgeladen worden aan een oplaadpunt.

Het opladen van elektrische auto’s is overigens een punt van kritiek. Volgens sommige wetenschappers zijn ze namelijk slechter voor het milieu dan auto’s op benzine of diesel. Ten eerste komt dit door de grijze stroom waar ze mee worden opgeladen en ten tweede door de grondstoffen die nodig zijn om accu’s te produceren.

De kritiek is ONTERECHT en ook redelijk ironisch. Elektrische auto’s spelen namelijk een belangrijke rol in het opwekken van meer duurzame energie. Ze zijn namelijk uitgerust met krachtige accu’s die gebruikt kunnen worden om duurzame energie in op te slaan. Hoe goedkoper OPSLAG VAN ENERGIE wordt, hoe goedkoper het gebruik van duurzame energie. Bovendien kan met de accu’s het stroomnetwerk ontlast worden op momenten dat deze overbelast wordt door een overschot aan duurzame energie.

 

Meer dan elektrische auto’s

De mogelijkheden van de transportsector om een rol te spelen in duurzame energie reikt verder dan alleen elektrische auto’s. Zo wordt al op meerdere plaatsen ter wereld geëxperimenteerd met een wegdek gemaakt van zonnepanelen. Wellicht is het mogelijk om alle wegen ter wereld in te zetten als elektriciteitscentrales. Onderzoekers van Stanford denken dat we nog een stap verder kunnen gaan. Zij hebben namelijk de eerste stap gezet in het draadloos opladen van bewegende auto’s. Volgens hen is het mogelijk om een elektrische auto op te laden terwijl deze rijdt, via het wegdek. Het duurt nog even voordat dit in de praktijk getest kan worden, maar de resultaten zijn veelbelovend.

Het zal nog een tijd duren voordat elektrische auto’s een aanzienlijk deel van de markt uitmaken, laat staan dat we alleen nog elektrisch rijden. Het zal nog langer duren voordat we energie opwekken met het wegdek en tegelijkertijd onze auto opladen. Maar de stappen worden gezet. We houden u op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

Delen:

Direct Contact

Top