Bel ons

De toekomst van energieopslag

De belangrijkste stap op weg naar 100% duurzaamheid


Accu opslag energie

Energieopslag is meer en meer een hot topic. Volgens Bloomberg New Energy Finance  zal de markt voor energieopslag 6 keer zo groot worden tot en met 2030. Het wordt als de heilige graal gezien in de energietransitie. Waarom? Het probleem van duurzame energiebronnen is dat ze niet altijd constant en voorspelbaar zijn. De zon schijnt ’s winters bijvoorbeeld veel minder dan ‘s zomers in de meeste landen. En het is niet ver vooruit te voorspellen wanneer de wind zal waaien.

Het probleem daarvan is dat op sommige momenten een overschot ontstaat en op andere momenten een tekort. Het tekort wordt nu nog aangevuld door energie uit fossiele brandstoffen. Om volledig over te kunnen stappen op duurzame energie moet het overschot opgeslagen kunnen worden om het tekort op te vangen. Dat klonk tot voor kort nog als toekomstmuziek, maar inmiddels wordt dit op veel plekken al succesvol toegepast. We brengen de belangrijkste ontwikkelingen voor u in kaart.

 

Auto-industrie aanjager van de ontwikkelingen

De ontwikkelingen in energieopslag worden met name in de auto-industrie aangejaagd. Veel autofabrikanten hebben aangekondigd binnen enkele jaren alleen nog ELEKTRISCHE AUTO’S te produceren. Om dit mogelijk te maken, moeten de komende jaren veel accu’s geproduceerd worden. Tesla  is voorlopig de koploper in deze ontwikkeling dankzij een aantal succesvolle automodellen. Recent hebben zij een nieuw sportmodel aangekondigd met een actieradius van 1000 km. Daarnaast komt het bedrijf met een elektrische vrachtwagen. Vooral handig als aanvulling op bijvoorbeeld zonnepanelen.

 

Tesla beweegt zich nadrukkelijk op de markt

Ook op grotere schaal bewijst Tesla zijn expertise op het gebied van energieopslag steeds nadrukkelijker. Er werd bijvoorbeeld een weddenschap  aangegaan om binnen 100 dagen ’s werelds grootste accu te bouwen in Australië. En dat is gelukt binnen iets meer dan 50 dagen. Ook stelt Elon Musk, topman van Tesla, dat het bedrijf in staat is het stroomnetwerk van Puerto  Rico herstellen, nadat dit eiland is getroffen door orkaan Maria. Op het Hawaiiaanse eiland KAUAI voorziet Tesla al in een vergelijkbare oplossing met een massaal aantal accu’s. Accu’s voor thuisgebruik van het merk zijn al enige jaren op de markt. Vooral handig als aanvulling op zonnepanelen.

 

Steeds meer autofabrikanten brengen thuisaccu’s op de markt

Mercedes -Benz is een van de vele spelers die zich ook mengt in de markt voor thuisaccu’s. In eerste instantie richten zij zich op de Amerikaanse markt met units van maximaal 20 kWh. Het probleem van deze accu’s is dat ze nog relatief duur zijn. In 2016 was de prijs per kWh gemiddeld € 200,-. Het gebruik van een gemiddeld huishouden is ongeveer 10 kWh per dag. Dit houdt in dat een accu waar een dag energie mee opgeslagen kan worden, ongeveer € 2000,- euro kost. De Duitse autofabrikant AUDI claimt dat deze prijs voor hen inmiddels lager is dan € 100,- is. Dan nog is de opslagcapaciteit van een gemiddelde accu te laag om in veel landen de winter door te komen zonder aanvullende energie van het net te gebruiken. Daarom wordt er door verschillende partijen naar andere oplossingen gekeken als alternatief voor accu’s.

 

Alternatieve oplossingen voor accu’s

Zo werkt Siemens  in Hamburg aan een methode waarmee overtollige windenergie wordt omgezet in warmte. Deze warmte wordt vervolgens in stenen geblazen waar het enkele uren tot dagen vastgehouden kan worden.

Even verderop in Duitsland wordt aan een enorme accu gewerkt in twee zoutgrotten . In de grotten wordt energie opgeslagen met behulp van zout water en plastic. Hoewel veelbelovend, bevinden deze technieken zich nog in de testfase.

Een bewezen methode is het opslaan van energie in waterkracht. Hierbij wordt water omhoog gepompt wanneer er een overschot aan energie is. Wanneer er een tekort aan energie is, wordt het water losgelaten en wordt met behulp van turbines stroom opgewekt met het vallende water.

 

De belofte van waterstof

Bij elke techniek is het de vraag op welke schaal energie opgeslagen kan worden en voor hoe lang. Het omzetten van elektriciteit in waterstof lijkt hierbij de beste papieren te hebben. In Groningen is Nederlands eerste power-to-gas installatie van meer dan 1 MWh actief. Hier wordt energie opgewekt door 5000 zonnepanelen omgezet in waterstof. Dit wordt opgeslagen in zoutcavernes die speciaal werden gemaakt om aardgas in op te slaan. Het gas kan gebruikt worden op exact dezelfde manier waarop tegenwoordig aardgas gebruikt wordt. Omdat de infrastructuur hiervoor al aanwezig is, zijn investeringen beperkt. Bij het verbranden van waterstof komt geen CO2 vrij, dus het is volledig duurzaam.

 

Hoe de toekomst er exact uit gaat zien, weet niemand. Althans, wij in ieder geval niet. We vinden het wel leuk om onze mening hierover te geven.

 

Accu’s bieden veel mogelijkheden, maar voor het produceren ervan, zijn ook kostbare grondstoffen nodig. Omdat het winnen van deze grondstoffen niet heel duurzaam is, denken wij dat het gebruik van accu’s beperkt zal blijven tot de transportsector. Hoewel er zeker huishoudens zullen zijn die een accu hebben voor thuisgebruik, beschouwen we energieopslag als iets dat het best op grote schaal plaatsvindt. Waterstof biedt hiervoor de beste mogelijkheden. Het enige dat we hoeven doen om dit mogelijk te maken, is nog een aantal power-to-gas centrales openen. We hebben immers al een uitgebreid gasnetwerk. En wij kunnen gewoon gas blijven gebruiken hoe we gewend zijn, maar dan schoon gas. We zullen de komende jaren zien welke kant het op gaat.

 

Bronnen:

  • McKinsey
  • Auto Motor und Sport
  • Engineers Online
  • Global Construction Review
  • Gasunie

 

Delen:

Direct Contact

Top